• Foto van schrijverWebsite Hervormd Broek op Langedijk

Tweede avond Bijbel proeverij op dinsdag 22 november

Bijgewerkt op: 16 nov. 2022

De Bijbel gaat op een verrassende en inspirerende manier in op thema’s zoals angst, zorgen, vrienden, familie, verlies en vergeving. Zo herontdekte rapper Typhoon in zijn burn-out de Bijbel. In Zomergasten haalde hij een Bijbeltekst aan die - in die crisis van toen maar ook nu - veel voor hem betekent: De liefde is geduldig de liefde is vriendelijk de liefde is niet jaloers zij doet niet gewichtig is niet trots kwetst niet is niet egoïstisch voelt zich niet beledigd neemt niemand iets kwalijk.’

Ook voetballer Memphis Depay heeft in de Bijbel rust gevonden en deelt daarvan in gesprekken, social media en rapmuziek. Memphis en Typhoon staan niet op zichzelf, maar maken deel uit van een eeuwenlange reeks artiesten, kunstenaars, zoekers die in de Bijbel iets gevonden hebben.

De Bijbel heeft zo in de westerse cultuur diepe sporen getrokken, maar wie kent de verhalen nog? En wie begrijpt nog wat schilders bedoelden met hun Bijbelse schilderijen of wat popmuzikanten beweegt om Bijbelteksten te citeren in hun liedjes? En hoe kan het bestaan dat na al die eeuwen mensen nog steeds aangesproken worden door de Bijbel en dat anderen juist de Bijbel aan de kant hebben gelegd?

Als jij deze vragen herkent, vind je het wellicht leuk om eens aan te schuiven bij de maandelijkse Bijbel Proeverij. De Bijbel proeverij is bedoeld als een open en toegankelijk gesprek voor niet-gelovigen, sceptici en zinzoekers die meer van de Bijbel willen weten. Een aantal dinsdagavonden per jaar komen we samen op de sfeervolle ontmoetingsplek Irene (Dorpsstraat 72, Broek op Langedijk). We slaan de Bijbel open en delen met elkaar wat we erin lezen, wat we herkennen, aanspreekt of vreemd vinden en kijken naar de betekenis voor ons en de eerste lezers. De sfeer tijdens de avonden is open en ontspannen.

We komen op de dinsdag voorafgaande de Kerk Proeverij samen, namelijk op 20 september en 22 november. We starten om 20.00 uur en ronden rond 21:00 uur af. Aansluitend is er de mogelijkheid om na te borrelen en na te praten in café Marktzicht.

Mocht je liever in een setting met muziek, toespraken en gebeden over bovenstaande vragen nadenken dan kun je ook naar de Kerk Proeverij. In deze toegankelijke diensten kun je naast de Bijbel iets proeven van de kerk. Op 25 september om 10:00 uur is in de hervormde kerk in Broek op Langedijk (Dorpsstraat 72) over het thema: De Bijbel lezen: waarom en hoe?'. Op 27 november om 10 uur gaat het over de vraag of er Geest is en Wie hij is. Twijfel je over wat past bij jou of heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op met dominee Leon van den Dool (06 818 999 88).