• P. Kroon

Open Monumentendag 2023

Op 9 en 10 september is het weer Open Monumentendag. Omdat onze kerk op zondag in gebruik is de kerk alleen op zaterdag 9 september geopend van 10:00 tot 16:00 uur.

De Hervormde kerk van Broek op Langedijk is waarschijnlijk één van de oudste gebouwen in Langedijk. In het jaar 1100 werd hier een kapel met een spits torentje gebouwd en gewijd aan de heilige Pontianus, bisschop in Rome.

In 1475 en later werd de huidige kerk meermalen verbouwd, de verschillende steensoorten die in de muren voorkomen, verwijzen naar de verschillende verbouwingen. Welke steensoorten kunt u nog herkennen?

Tijdens de inval van de Engelsen en Russen, in 1799, werd de kerk als paardenstal gebruikt door de Franse soldaten. Kunt u zich dat voorstellen? De beschadigingen in de preekstoel bewijst dit. Hoort u het gehinnik?

De kerk vult zich twee keer per dag met muzikale tonen via een Duits orgel uit 1884: ’s ochtends v.a. 10.00 – 11.30 en ’s middags v.a. 13.30 – 15.00 uur.

Komt u gezellig luisteren?

Levend Erfgoed

In het jaar 1100 werd op de kerk een kapel gebouwd met een spits torentje die gewijd was aan de heilige Pontianus, de bisschop van Rome. In de houten toren ziet u een klok met een doorsnede van 1 meter, elke zondag werd de klok geluid met de hand.

Het orgel vervult de kerk met muzikale klanken en noten tijdens Open Monumentendag. De Duitse orgelmaker Euler heeft in 1884 het orgel gebouwd. In 1880 werd het orgel aangekocht in Duitsland. Het orgel heeft een welluidende klank, heeft 22 registers, 2 klavieren en pedaal.

In 2002 is het orgel gerestaureerd en zo goed mogelijk schoongemaakt. 900 pijpen variërend van 4 meter tot minder dan 20 centimeter werden in de orgelkamer behandeld. De houten pijpen werden in de werkplaats van de orgelbouwer gerepareerd.